Resepi Kuih Keria Limbongan

Resepi Kuih Keria Limbongan – Resepimasakan nak kongsi lagi resepi kuih keria lembut dan sedap so pasti simple sangat. Ada banyak resepi yang beredar nak internet antaranya resepi kuih keria gula melaka, resepi kuih keria antarabangsa, resepi kuih keria antarabangsa melaka, resepi kuih keria gula apong dan resepi kuih keria haji jalil, rugi korang tak try. Langsung sahaja siapkan bahan-bahan masakan keria gula melaka dengan cara mudah buat keria gula melaka yang simple.

keria limbongan

Bahan-Bahan Resepi Kuih Keria Limbongan :

Bahan-bahan:

  • 80 grm tepung gandum
  • 250 grm keledak putih
  • 1 sudu besar tepung ubi
  • 0,5 sudu teh garam

Menyalut keria:

  • 3 sudu besar air
  • 80 grm gula pasir

Cara Mudah Membuat Resepi Kuih Keria Limbongan:

  1. Mula-mula rebus keledak hingga empuk kemudian lenyek ketika masih panas dengan sendok.
  2. Lepas tu masukkan tepung ubi, tepung gandum dan garam gaul sempurna dan tidak lekat di tangan.
  3. Kemudian timbang doh 40 gr untuk setiap bulatan dan kemudian leperkan dan bentuk bulat di tengah.
  4. Setelah siap, panaskan minyak yang sederhana di atas api masukkan doh yang sudah dibulatkan hingga terendam dalam minyak hingga keemasan. Lepas tu tos kan minyak dan sisikan siap untuk disajikan dan makan. Resepi Kuih Keria Limbongan

Menyalut keria gula melaka

Ambil kuali dan panaskan di atas api, masukkan gula dan air dalam kuali, masak hingga gula menjadi pekat. Lepas tu masukkan keriadan gaul hingga rata dan adunan gula jadi berkali. Tutup api dan kacau terus hingga gula kering dan menyaluti keseluruhan bagian kuih dan dah siap di hidangkan dan makan.

Sira Gula Malaka

Cincang 2 ketul gula malaka supaya cepat cair, kemudian masukkan dalam kuali bersama dengan 3 sudu gula pasir dan air. Masak sampai gula malaka dan gula pasir cair sempurna, mendidih dan pekat. Lepas tu gaul hingga gula macam bertali, lepas tu tutup api dan masukkan kuih keria dan gaul lagi hingga rata. Dah siap hidangkan dan pastinya sedap dan simple sangat.

Jika Anda Rasa Artikel Ni Berguna, Silakan Klik Button Like Dibawah. Terima Kasih